Zilele trecute am văzut pe Facebook un colaj cu textul „Cele care anul trecut erau Wednesday, anul ăsta sunt Barbie …”. Inițial am râs și am zis „Fiiiix!!!!”, apoi mi-am dat seama că nu depășesc momentul și că în mintea mea se întâmplă ceva complex și m-am apucat de scris, în scop terapeutic, desigur. Orice traumă a internetului merită un pic de atenție la un moment dat. Așadar,…
După ce am fost căpiați cu dansul lui Wednesday, malformat în toate direcțiile, a început isteria ”Hi, Barbie!”, un fel de nouă versiune a țopăitului ăluia nebun și semi penibil de pe Tiktok, în care îți schimbai outfitul la fiecare întindere de ligamente. Nu că mă enerva trendul ăla, mă scotea din sărite (coincidență lexicală, atât) când vedeam oameni în toată firea că se aruncă în diverse ținute pentru câteva like-uri și vizualizări. Iar acum, toată lumea se îmbracă în roz și face cu mâna la cameră, vezi Doamne, pe acel ”Hi, Barbie!”
Ce mi se pare super interesant e că asta s-a consumat foarte mult mai ales înainte să apară filmul. Oare există speranță?
Hi, … Barbie?
Eram convinsă că Barbie nu e un film pentru copii despre o prințesă urbană care are de-a face cu vreo vrăjitoare inadaptată, rea până la norișorii pufoși și înapoi. Am bănuit chiar că ar fi un fel de thriller, dar nu. E un film care te pune pe gânduri. E un pic feminist, un pic despre uniformizarea excesivă, despre autenticitate și despre conștiința de sine. Cam așa am văzut eu lucrurile, dincolo de cadrele de un roz impecabil, marca Greta Gerwig. În plus, este al treilea film cu Margot Robbie de la care plec cu atacuri de panică și cu plânsul în gât. Totuși…
Am senzația că am rămas blocați în imaginea păpușii, Jacqueline Durran* fiind responsabilă pentru asta. Doar că în film, rozul e o metaforă. În realitate, e o nouă încercare de validare. Și acum mă întorc la acel meme de la început – Cu Wednesday de anul trecut ce s-a întâmplat?
* Jacqueline Durran – costume designer-ul unor filme precum Spencer, Atonement, Pride and Prejudice, Anna Karenina, Beauty and the Beast, Little Women și, cel mai recent, Barbie; a câștigat 14 premii importante și a avut zeci de nominalizări la Academy Awards, Satelite Awards, Critic’s Choice Awards, British Film Awards, Guild Awards etc
Hi, Wednesday!
Asta e ca și cum te-ai întreba ce-a pățit Paris Hilton, oricât de ciudată ar părea asocierea. Nu știu de ce nu s-au gândit să o pună pe ea în rolul de The Weird Barbie, în locul lui Kate McKinnon, pentru că este exact în acea situație.
În anii 2000, roz era ea și roz era lumea toată, doar că nu aveam decât amărâtul de Hi5 (Hi, 5!), pe care nu puteai decât să spui una, alta despre tine, să pui câteva poze, să faci o selecție de „Best friends” în văzul tuturor, dar de sărit și de făcut cu mâna nu se punea problema. Cât despre vedete, ce făceau, ce purtau, nu puteai afla decât de pe niște site-uri mai mult sau mai puțin clandestine, unde zilnic erau postate poze de paparazzi.
Paris era preferata lor. O Barbie ambulantă, scandaloasă și plină de bani. Doar un mare talent putea să urmeze trendul Paris la acel moment, pentru simplul fapt că încă nu se găseau peste tot pantaloni de trening din catifea roz. Hi, Paris! Iar cine o făcea, o făcea din convingere pentru că singurul loc în care te puteai expune, era chiar realitatea, acolo unde like-urile și emojiurile sunt pe bune.
Apoi toată lumea a dat-o uitării, întâi pentru varianta brunetă, Hi, Kim!, căreia, sincer, i-aș mulțumi puțin pentru trendul body positivity, doar puțin, pentru că internetul, desigur, l-a dus și pe ăsta la extrem, apoi pentru vedete sezoniere de pe Instagram. Hi, Hailey Bieber! Între timp, Paris a lansat un documentar despre săraca fată bogată, s-a măritat, a devenit mamă, dar lumina reflectoarelor nu a mai ars aproape niciodată spre ea.
Acum încotro?
E clar că trendurile vin și pleacă într-un ritm record. Dacă internetul ar arde calorii cum arde tendințe, mă întreb ce impact ar mai avea show-urile Victoria’s Secret. Oh, nu! Victoria’s Secret oricum nu mai are nicio valoare de când Savage x Fenty by Rihanna și Skims. Scuze!
Dar sunt aproape sigură că nimic pe lume nu poate detrona vechile familii regale. De exemplu, vizionarul Pierpaolo Piccioli, directorul de creație Valentino, a lansat anul trecut colecția monocromă FW22/23, intitulată ”Pink PP”, care, dealtfel, este numele nuanței de fuchsia patentată de casa de modă. N-ai cum să nu-ți amintești ușoara durere de cap pe care ai simțit-o, în primul rând, când ai văzut colecția, și în al doilea rând, de câte ori te-ai lovit de pantofii cu platforme kilometrice, mai exact de 8 cm (toc 18 cm), pe care chiar și Jenna Ortega i-a purtat când a făcut turul emisiunilor și al premierelor Wednesday. Pe negru, ce e drept.
N-aș fi corectă dacă n-aș aminti că actuala Perioadă Roz a venit și pe fondul culorii anului 2023, Viva Magenta, aleasă de Institutul Pantone pentru reîntoarcerea la sine.
Hi, Morticia!
Colecția asta Valentino a surprins spre final prin constratul cu negrul absolut, extrem de binevenit în ideea de „Râdem, glumim, dar nu părăsim incinta”. E important să te adaptezi, dar e esențial să-ți păstrezi spiritul. Chiar și spiritualitatea e o modă acum, dar nu-ți schimbi botezul pentru ca e Tiktok-ul plin de vrăjitoare, nu?
Poți citi și Shopping inteligent: Tentațiile noului și cum le depășim
Cover: Colaj realizat exclusiv pentru andreealeta.ro, pe baza unei imagini Skitter photo via pexels.com