Revin după 18 ani la Iași pentru ceea ce părea până acum din social media unul dintre cele mai spectaculoase evenimente din România. Mi-am dorit foarte mult să ajung aici, după ce am avut grijă să mă intoxic în fel și chip cu poze de pe Instagram, de la ediția trecută. Odată ajunsă, am început să îmi tratez curiozitatea și ce pot să zic… Romanian Creative Week chiar este EvenimentUL la ora actuală. Și nu doar în social media. Iată cum a fost pentru mine prima zi la Iași.
Pentru că singurul loc pe care îl mai țineam minte de când eram mică e Palatul Culturii, m-am bucurat că aici am făcut prima oprire. După o oră de căutat un loc de parcare (căci în timpul Romanian Creative week mai bine îți printezi 3D niște galoși mișto și vii pe jos de oriunde ai fi), am intrat la prima expoziție.
Wonderlands, curatoriată de Ovidiu Buta, realizată de arh. Elena Viziteu Ionescu și arh. Anda Zota, este un mic amplasament elegant, încadrat de pereți-oglindă, printre care te poți pierde în visare în ceea ce reimaginează atelierele unora dintre designerii români. Fiecare separeu e însuflețit de o selecție de obiecte care vorbesc despre un studiu al rafinamentului în atelierul lui Lucian Broscățean (poză cover), fragilitate, feminitate vs forță în atelierul Andreei Bădală (Murmur), formă la Alexandru Floarea sau inovație în atelierul Ioanei Ciolacu. Cel puțin asta am tradus eu la prima vedere și nu cred că sunt foarte departe. Dacă mi-a plăcut? Maximum. E cam prima expoziție de fashion din România pe care o văd, care să nu aibă haina în prim-plan și asta ma bucură enorm. Am mai văzut așa ceva la MoMu (Antwerp) acum 5 ani și am fost fascinată de idee.
Apoi am urcat la primul etaj, unde pe lângă arhitectura impresionantă a palatului, există o expoziție dedicată frumuseții sustenabile. La From waste to experimental couture, au expus Ruxandra, Ars Ana, Ok Kino, Ițe Urbane și mulți alți designeri curatoriați de Caterina Pruteanu. Piesele sunt create în spiritul grijii pentru mediu, din materiale de proveniență exclusiv verde (sustenabilă sau plant based). Îmi place să văd cum estetica brandurilor sustenabile crește frumos și sigur, se complică și se transformă în ceva ce, la o adică, ar putea înlocui complet și definitiv tot ce e nociv și putred de fals, dar ăsta este un alt subiect.
Tot la primul etaj este și expoziția Heritage Re:Coded 2.0, cu piesele Lana Dumitru x Vlad Țenu. Eu nu mă omor după motive populare dacă nu-s vechi, dar aici am avut o surpriză. Print 3D. Pe lângă asta, printul 3D e compus din figurine, litere și alte motive colorate, care mi-au sunat a concertele alea foarte bune Subcarpați, în care intram într-un fel de transă pe vibe ancestral. Da, eu aud culorile. Nu, nu consum nimic suspect.
La ora 16, sub un plafon de nori extrem de bine venit (în Iași e o climă asemănătoare Siciliei, la 23 de grade îți cam dai duhul), au început prezentările IF Platform în minunatul spațiu al Grădinilor Palas (chiar de vis, mă simt ca-n serialul Versailles). Aici, în spațiul meu, nu pot să fiu ipocrită, așa că nu o să zic cum toată lumea a fost excepțională, pentru că n-a fost. Însă ce mi-a atras atenția mi-a plăcut de-adevăratelea. The Cabin este unul dintre exemplele pozitive, care a venit cu o colecție foarte bine structurată, din care am și selectat deja un look pentru un proiect de toamnă (da, da, în calendarul meu se apropie septembrie).
Și dacă tot am ales această cale a dreptății, nu o să mint nici în legătură cu show-rile mari. BOL este colecția mea preferată din prima seară. Țin minte că la un moment dat, pe vremea Marie Claire, am ales-o pe Oana Lupaș câștigătoare a unui foarte micuț, dar drăguț premiu susținut de revistă în colaborare cu V for Vintage (sper să nu ma fi scrântit și să fabulez legat de V for Vintage, dar precis am ales-o pe Oana). Îmi plăcea brandul și acum 6 ani, îmi place și acum și simt că de aici înainte n-are cum să meargă decât în sus. Sunt subiectivă, desigur but she had me at direcția asta un pic mai dramatică care-mi hrănește emisfera gotică a creierului. În rest, desigur că mi-a plăcut Murmur, lookul purtat de Georgiana Saraev în prezentarea Andrea Tincu și genul de compoziție din colecția Cristinei Lazăr.
Ultima oprire a fost la hotel, unde am venit și cu două huse, ca să nu-mi ies din mână. Eu și Alina Aliman stăm la Pleiada, un boutique hotel foarte cochet, aflat la 10 minute de mers cu mașina de centru, într-o zonă cu livezi și cu un pic de pădure. Ce nu se vede în poze e că în minibar e un pachet cu mix de ciocolățele Ritter. Vă pup și eu!
De abia aștept ziua 2 de Romanian Creative Week. Are un lineup… !!!!
Foto: arhiva personală